Окрім спеціалістів Департаменту участь в обговореннях та прийнятті рішень взяли представники громадських організацій та засобів масової інформації. На початку засідання учасники вшанували хвилиною мовчання пам'ять загиблих під час протистоянь у січні-лютому 2014 року. Основними питаннями, про які йшлося під час наради, стали збереження біотичного та ландшафтного різноманіття, дозвільна діяльність, екологічна освіта, взаємодія з громадськістю та ЗМІ. Успіхом співпраці Департаменту, ряду владних інституцій та територіальних громад залишається стабільне зростання площі природно-заповідного фонду. Протягом 2013 року створено три об'єкти природно-заповідного фонду загальною площею понад п'ять тисяч гектарів. Це гідрологічний заказник "Водограй", регіональний ландшафтний парк "Немирівське Побужжя" та ботанічний заказник "Долина ірисів". Завданням на перший-другий квартали 2014 року є збільшення заповідних територій на 420 гектарів за рахунок створення ландшафтних заказників «Караєцький», «Яришівська гора» (Мурованокуриловецький район) та лісового заказника «Городище-Галявина» (Іллінецький район). Спеціалісти департаменту взяли участь в обліках мисливських тварин, що проводились протягом січня-лютого у мисливських господарствах області. Вони спостерігали за організацією робіт, брали участь як обліковці та, при відсутності порушень, візували первинні матеріали. Більшість заходів проводилось в рамках виконання Регіональної програми охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів на 2013-2018 роки, та Регіональної програми екологічної мережі Вінницької області на 2004-2015 роки. Основним фінансовим ресурсом реалізації програм залишається обласний фонд охорони навколишнього природного середовища, кошти якого були спрямовані на збереження дикої фауни і флори; будівництво та реконструкцію систем каналізаційних мереж та очисних споруд; створення лісових насаджень; берегоукріплення, регулювання русел річок; придбання обладнання та машин для збору, транспортування, перероблення, складування побутових відходів та цілий ряд інших заходів. Зокрема, у 2013 році розпочаті роботи із розробки місцевих схем екологічної мережі Жмеринського та Муровано-Куриловецького районів. За кошти фонду ОНПС завершене встановлення на місцевості меж регіонального ландшафтного парку "Середнє Побужжя" та розпочаті роботи із встановлення на місцевості меж регіонального ландшафтного парку "Дністер". Також, з коштів обласного фонду ОНПС було виділено 1,5 мільйонів гривень на вивезення для подальшого знищення непридатних пестицидів, що знаходяться на території Чернівецького, Піщанського та Муровано-Куриловецького районів. Для остаточного вирішення проблем Джуринського отрутомогильника був поданий запит на виділення 47 мільйонів гривень із державного фонду ОНПС. Учасники висловили надію, що за умови виділення таких коштів непридатні пестициди, що складовані на отрутомогильнику, будуть вивезені повністю. Також було зазначено, що суттєвою проблемою залишається розподіл коштів між природоохоронними фондами різних рівнів. Так, сьогодні до обласного фонду надходить лише 13,5 відсотків коштів, що сплачуються як екологічний податок. З ініціативи Департаменту обласна рада звертались до органів влади вищого рівня з пропозицією змінити діючий розподіл на користь місцевих, зокрема, обласного, бюджетів. Відповідь була отримана негативна, але Департамент й надалі планує ініціювати дане питання перед органами центральної виконавчої влади. Під час роботи було підкреслено, що Департамент продовжує виконувати значну частку роботи у галузі державного регулювання та дозвільної діяльністі з охорони довкілля. Про це свідчить, зокрема, такий факт, що протягом звітного періоду (з середини травня 2013 року, коли був утворений Департамент) розглянуто: 467 комплект документів на отримання дозволів на спеціальне водокористування; 499 комплектів документів на отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; видано 248 дозволів на утворення та розміщення відходів; видано 712 інформаційних довідок щодо відношення земельних ділянок до територій та об○єктів природо-заповідного фонду та земель іншого природоохоронного призначення. Реєстр виданих паспортів розміщений та регулярно оновлюється на сайті Департаменту. Протягом звітного періоду проведена ревізія місць видалення відходів (МВВ), за результатами якої закрито 35 сміттєзвалищ. Важливим нормативним документом в галузі охорони природи, введеним в дію у жовтні 2013 року розпорядженням голови облдержадміністрації №427, стали Методичні рекомендації з надання у користування на умовах оренди водних об'єктів. Даний нормативний документ набуває особливого значення у зв'язку з тим, що в Україні відсутній законодавчий акт, який визначав би порядок надання в оренду водних об'єктів для риборозведення. Дані рекомендації визначають механізм надання водних об'єктів у користування за договором оренди у комплексі із земельною ділянкою. Після введення в дію розпорядження Департамент розпочав підготовку та укладання договорів оренди водних об'єктів за межами населенних пунктів та ведення єдиного реєстру водних об'єктів області та гідротехнічних споруд. Одним із найактуальніших для області залишається питання благоустрою територій та поводження з побутовими відходами. Спеціалістами Департаменту спільно Головним управлінням Держсанепідслужби перевірено 480 місць видалення відходів. За результатами обстежень можна констатувати, що в багатьох випадках санітарний стан сміттєзвалищ змінився на краще. Місцевою владою налагоджені регулярне ущільнення, підгортання, пошарова пересипка сміття ґрунтом; організована охорона, проведено обвалування. Для спеціалістів адміністрації та сільських голів районів області Департаментом проведяться консультативні наради з питань дотримання законодавства у сфері поводження з відходами. Основними питаннями є складання паспортів для місць видалення відходів (діючих сміттєзвалищ) та щорічного проведення їх ревізії. Для врахування пропозицій громадськості в ході прийняття управлінських рішень при Департаменті створена Громадська рада. Протягом звітного пероду нею підготовлено кілька пропозицій до органів державної влади вищого рівня щодо удосконалення природоохоронного законодавства, зокрема: пропозиції щодо термінового приведення ряду нормативно-правових актів у відповідність із п.2 "Прикінцевих положень" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні", а саме врегулювання ситуації, що склалася з отриманням суб'єктами господарювання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Таким чином, у 2013 році внаслідок системної роботи вдалось забезпечити якісне та своєчасне виконання завдань, які визначені пріоритетними у сфері охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів. Разом з тим, залишається ряд питань, над якими необхідно працювати у 2014 та наступних роках. Серед таких – продовження робіт в напрямку повного очищення територій області від непридатних хімічних засобів захисту рослин; із встановлення на місцевості меж об'єктів природно-заповідного фонду та робіт із розробки місцевих схем екологічної мережі; підвищення рівня заповідання територій до 2,5%; запровадження механізмів роздільного збирання твердих побутових відходів. Окремим питанням стоїть ініціювання повернення екологічної експертизи до компетенції Мінекології та структурних підрозділів з питань екології облдержадміністрацій. |